Prawa i obowiązki uczestnika kursów i szkoleń
OGÓLNE WARUNKI ŚWIADCZENIA USŁUG EDUKACYJNYCH
§ 1
Postanowienia ogólne
- Dla zapewnienia prawidłowego procesu kształcenia wprowadza się w Profi Biznes Group ogólne warunki usług edukacyjnych.
- Ogólne warunki usług edukacyjnych określają zasady ich świadczenia i obejmują w szczególności:
- obowiązki wykonawcy,
- warunki i tryb rekrutacji,
- wymagania oraz tryb oceny kadry dydaktycznej,
- parametry oferty szkoleniowej,
- zasady organizacji procesu kształcenia,
- wymogi dotyczące materiałów szkoleniowych,
- zasady walidacji efektów kształcenia,
- dokumenty potwierdzające uzyskane kompetencje,
- ewaluację procesu kształcenia,
- tryb wnoszenia opłat,
- zasady reklamacji usługi edukacyjnej,
- zarządzanie jakością usług edukacyjnych.
- Nadzór nad wdrażaniem ogólnych warunków usług edukacyjnych sprawuje właściciel Profi Biznes Group.
§ 2
Obowiązki wykonawcy
- W celu należytego wykonania usługi edukacyjnej do obowiązków wykonawcy należy w szczególności:
- realizacja usługi edukacyjnej zgodnie z zawartą umową,
- zapewnienie kadry dydaktycznej o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,
- zapewnienie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego,
- dostarczenie materiałów edukacyjnych odpowiadających zakresowi realizowanej usługi edukacyjnej,
- prowadzenie monitoringu i ewaluacji, reagowanie na nieprawidłowości,
- wydanie dokumentów potwierdzających udział w szkoleniu oraz osiągnięte efekty kształcenia.
- Realizacja prowadzonych przez Profi Biznes Group szkoleń poprzedzona jest analizą potrzeb Zamawiającego i/lub uczestników szkoleń, której wyniki są opisane w dokumentacji szkolenia.
- Dokumentacja szkoleniowa o której mowa w ust. 2 zawiera w szczególności ankiety dotyczące potrzeb uczestników oraz protokoły z przeprowadzonych wywiadów. Cel i zakres merytoryczny szkoleń są dostosowane do potrzeb uczestników.
- Analiza, o której mowa w ust. 2 prowadzona jest przez kierownika merytorycznego
i obejmuje w szczególności informacje dot. wyjściowego poziomu kompetencji rozwijanych podczas szkolenia oraz oczekiwań Zamawiającego i/lub uczestników szkolenia, dotyczących pożądanych rezultatów szkolenia i obszarów jego stosowania. - Wnioski z analizy potrzeb szkoleniowych znajdują odzwierciedlenie w obszarze merytorycznym i organizacyjnym danej usługi edukacyjnej.
- W trakcie realizacji usługi edukacyjnej Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia bazy dydaktycznej, umożliwiającej przeprowadzenie wszystkich zajęć przewidzianych dla danego procesu kształcenia, w szczególności pomieszczeń dydaktycznych, których powierzchnia jest odpowiednia do liczebności grupy, wyposażonych w różnorodne materiały dydaktyczne i specjalistyczne pomoce niezbędne do realizacji usługi edukacyjnej.
- Baza dydaktyczna o której mowa w ust. 5 musi spełniać ogólne wymogi BHP.
- Wykonawca w trakcie realizacji usługi edukacyjnej prowadzi stały nadzór merytoryczny i organizacyjny nad prawidłowością procesu kształcenia, włącznie z prowadzeniem stosownej dokumentacji, która obejmuje w szczególności:
- sylabus wraz z program szkolenia,
- dziennik obejmujący tematykę prowadzonych zajęć i ich wymiar godzinowy,
- listy obecności uczestników,
- wyniki walidacji efektów kształcenia,
- kopie wydanych dokumentów potwierdzających uczestnictwo w szkoleniu i/lub uzyskane kwalifikacje,
- raport ewaluacyjny w oparciu o przeprowadzone badania.
- Pełna dokumentacja usługi edukacyjnej dostępna jest w siedzibie wykonawcy.
- Realizacja usługi szkoleniowej poprzedzona jest zawarciem umowy z każdym uczestnikiem szkolenia lub zamawiającym, określającej zakres usługi oraz prawa i obowiązki każdej ze Stron.
§ 3
Warunki i tryb rekrutacji
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie przez zamawiającego lub osobę zainteresowaną usługą edukacyjną, wypełnionego formularza zgłoszenia, dostępnego w siedzibie wykonawcy oraz zamieszczonego na stronie internetowej.
- Dopuszcza się przesyłanie zgłoszeń zarówno w formie papierowej jak i w postaci elektronicznej.
- Zgłoszenie uczestnictwa w szkoleniu jest równoznaczne z akceptacją przez zamawiającego i/lub osoby zainteresowanej, warunków wynikających z zamówienia oraz postanowień niniejszego dokumentu.
- W ciągu 5 dni roboczych od doręczenia wykonawcy formularza zgłoszenia, zamawiający i/lub osoba zainteresowana otrzyma potwierdzenie wpisania na listę uczestników.
- Uczestnik otrzymuje szczegółową informację o przebiegu i harmonogramie szkolenia nie później niż 5 dni roboczych przed terminem rozpoczęcia usługi edukacyjnej.
- W przypadku niewystarczającej liczby uczestników Wykonawca może podjąć decyzję o nieuruchomieniu usługi edukacyjnej, ale nie później niż 7 dni roboczych przed planowanym terminem jej rozpoczęcia.
- Nieuruchomienie usługi edukacyjnej skutkuje zwrotem wniesionej przez uczestnika opłaty.
§ 4
Wymagania oraz tryb oceny kadry dydaktycznej
- Członkowie kadry dydaktycznej Profi Biznes Group muszą legitymować się wykształceniem oraz doświadczeniem zawodowym odpowiednim do zakresu merytorycznego prowadzonych szkoleń i spełniać co najmniej jeden z poniższych warunków:
- ukończył co najmniej 60 godzinny kurs dydaktyczny przygotowujący do kształcenia dorosłych,
- ukończył studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego,
- dysponuje przyznanym przez uprawnioną instytucję certyfikatem, potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia kształcenia,
- posiada udokumentowane min. 3 letnie doświadczenie zawodowe, jako nauczyciel lub nauczyciel akademicki,
- posiada specjalistyczne wykształcenia i minimum 5 letnie doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie.
- Członkowie kadry dydaktycznej Profi Biznes Group biorą udział w co najmniej jednym programie edukacyjnym w ciągu roku, zorientowanym na rozwój i aktualizację kompetencji.
- Kwalifikacje trenerów realizujących proces kształcenia podlegają stałemu monitorowaniu i obejmują:
- weryfikację kwalifikacji i doświadczenia zawodowego,
- ocenę aktywności dydaktycznej,
- ocenę podnoszenia kwalifikacji,
- analizę publikacji w wydawnictwach branżowych.
- Profi Biznes Group podaje do publicznej wiadomości aktualną informację o kadrze szkoleniowej, w szczególności jej kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.
- W procesie dydaktycznym członkowie kadry dydaktycznej stosują różnorodne metody kształcenia, angażujące uczestników, dostosowane do ich indywidualnych predyspozycji, oczekiwań i specyfiki prowadzonych zajęć.
§ 5
Parametry oferty szkoleniowej
- W strukturze Profi Biznes Group wyodrębniono zespół, który prowadzi badania i analizy rynku pracy, definiując na ich podstawie obszary oferty edukacyjnej.
- Oferta szkoleniowa Profi Biznes Group obejmuje pełną informację o dostępnych usługach edukacyjnych i podawana jest do publicznej wiadomości poprzez stronę internetową, katalogi szkoleń, broszury informacyjne i inne środki przekazu.
- Przez pełną informację o usłudze edukacyjnej rozumie się:
- tytuł szkolenia,
- miejsce szkolenia,
- liczbę godzin szkoleniowych z podziałem na poszczególne formy kształcenia,
- założone do osiągnięcia efekty kształcenia,
- program szkolenia,
- sposób walidacji efektów kształcenia,
- informacje o kadrze dydaktycznej,
- cenę szkolenia.
- Profi Biznes Group na bieżąco aktualizuje ofertę szkoleniową, w zależności od zmian w programach i standardach kształcenia, jak również od zmieniających się potrzeb odbiorców szkoleń i rynku pracy.
§ 6
Zasady organizacji procesu kształcenia
- Usługi szkoleniowe świadczone przez Profi Biznes Group realizowane są zgodnie z przyjętą procedurą, rozumianą jako spis czynności, do których przypisane są osoby odpowiedzialne za ich wykonanie.
- Każde szkolenie posiada kierownika merytorycznego i koordynatora ds. organizacyjnych, którzy odpowiadają za prawidłową realizację procesu kształcenia i walidację kwalifikacji.
- Osoby o których mowa w ust. 2 są zatrudnione lub na stałe współpracują z Profi Biznes Group.
- Funkcję kierownika merytorycznego może pełnić osoba, który legitymuje się wykształceniem wyższym oraz posiada min. 3 letnie doświadczenie zawodowe w zakresie odpowiednim do tematyki nadzorowanego szkolenia lub zrealizowała min. 300 godzin zajęć w obszarze merytorycznym szkolenia.
- Do zadań kierownika merytorycznego należy w szczególności:
- nadzór merytoryczny nad procesem kształcenia i walidacji kwalifikacji,
- kontakt z Zamawiającym i/lub uczestnikami szkolenia w celu dokonania analizy potrzeb szkoleniowych,
- dobór odpowiednich materiałów edukacyjnych,
- opracowywanie narzędzi do ewaluacji usługi edukacyjnej,
- prowadzenie nadzoru nad dokumentowaniem procesu kształcenia i walidacji kwalifikacji.
- Funkcję koordynatora ds. organizacyjnych pełnić może osoba, który posiada minimum 3 letnie doświadczenie w organizacji usług edukacyjnych.
- Do zadań koordynatora ds. organizacyjnych, o którym mowa w ust. 2 należy w szczególności:
- przyjmowanie zgłoszeń i zamówień na usługi edukacyjne,
- dostosowanie bazy i infrastruktury do realizacji procesu kształcenia,
- zapewnienie warunków organizacyjnych umożliwiających uczestnictwo w procesie kształcenia osobom niepełnosprawnym,
- bieżące rozwiazywanie problemów i podejmowanie decyzji w razie pojawienia się nieprzewidzianych losowych trudności organizacyjnych w trakcie procesu kształcenia,
- organizacja procesu kształcenia i walidacji kwalifikacji,
- przeprowadzanie ewaluacji usługi edukacyjnej.
- Dopuszcza się sprawowanie funkcji kierownika merytorycznego oraz koordynatora ds. organizacyjnych przez jedną osobę.
- Oferowane przez Profi Biznes Group usługi edukacyjne odbywają się w określonych przedziałach czasowych, mianowicie:
- czas szkolenia wynosi nie więcej niż 5 następujących po sobie dni,
- czas trwania szkolenia w jednym dniu, łącznie z przerwami nie powinien przekroczyć
8 godz., - planowane przerwy pomiędzy zajęciami wynoszą 15 min. na każde dwie godziny zegarowe.
- Dopuszcza się możliwość realizacji usług edukacyjnych w innym harmonogramie godzin niespełniającym warunków, o których mowa w ust. 7, jeżeli zaistniała uzasadniona konieczność wynikająca z założonych efektów kształcenia i metod nauczania.
§ 7
Wymogi dotyczące materiałów szkoleniowych
- Zakres merytoryczny materiałów szkoleniowych umożliwia osiągnięcie efektów kształcenia zdefiniowanych w sylabusach poszczególnych szkoleń.
- Materiały szkoleniowe przygotowywane są zgodnie z przepisami dot. ochrony praw autorskich.
- Uczestnicy szkoleń otrzymują materiały zawierające rozwinięcie treści szkolenia i odwołanie do źródeł wiedzy na której zostały one oparte.
- Profi Biznes Group zapewnia wszystkim uczestnikom usług edukacyjnych dostęp do elektronicznej bazy wiedzy, w której znajdują się materiały wspierające nie tylko sam proces kształcenia ale również dalsze samodzielne uczenie się.
§ 8
Walidacja efektów kształcenia
- Wszystkie szkolenia realizowane przez Profi Biznes Group zakończone są walidacją efektów kształcenia.
- Szczegółowy sposób walidacji określany jest odrębnie dla każdego typu szkolenia. Osobą odpowiedzialną za jego merytoryczne przygotowanie jest autor szkolenia.
- W przypadku realizacji szkoleń opartych na sformalizowanych systemach kształcenia, walidacja efektów kształcenia przeprowadzana jest w oparciu o odrębne przepisy, zgodnie
z procedurą poszczególnych systemów.
§ 9
Dokumenty potwierdzające uzyskane kompetencje
- Każdy uczestnik, po zakończeniu szkolenia otrzymuje dokument potwierdzający uzyskane kompetencje, w formie certyfikatu, zaświadczenia, świadectwa lub innego równoważnego dokumentu.
- Dokument, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:
- nazwę instytucji wydającej dokument,
- tytuł szkolenia,
- liczbę godzin szkolenia,
- dodatkowe informacje, w zależności od potrzeb uczestników szkoleń.
- Dokument potwierdzający uzyskane kompetencje wydawany jest uczestnikowi w formie papierowej, a jego kopia pozostaje w dokumentacji szkolenia.
- Uczestnik, który nie przystąpi do procesu walidacji kwalifikacji otrzymuje zaświadczenie
o uczestnictwie w szkoleniu.
§ 10
Ewaluacja procesu kształcenia
- W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług edukacyjnych w Profi Biznes Group prowadzi się ewaluację procesu kształcenia i potwierdzania kwalifikacji.
- Ocena jakości realizowanych usług edukacyjnych obejmuje:
- pozyskiwanie opinii uczestników na temat oceny organizacji szkolenia, kwalifikacji trenerów, przydatności uzyskanych kwalifikacji i ogólnego zadowolenia z usługi.
- badanie zgodności programów nauczania w kontekście założonych efektów kształcenia,
- prowadzenie hospitacji zajęć i wizytowanie egzaminów,
- ocenę procedury egzaminacyjnej i sposobu przeprowadzania egzaminu teoretycznego i praktycznego,
- analizę dokumentacji procesu kształcenia.
- Ewaluacja procesu kształcenia o której mowa w ust 2 pkt 1 prowadzona jest za pomocą ankiet w formie papierowej i/lub on-line.
- Wyniki ewaluacji poddawane są analizie w celu doskonalenia jakości świadczonych usług z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy.
- Wyniki ewaluacji, podsumowujące proces kształcenia, z uwzględnieniem wszystkich badań
i zastosowanych narzędzi publikowane są na stronie internetowej.
§ 11
Tryb wnoszenia opłat
- Profi Biznes Group pobiera opłaty za świadczone usługi edukacyjne, a ich wysokość określona jest w ofercie edukacyjnej.
- Wysokość opłat uzależniona jest od specyfiki i kosztochłonności prowadzonych usług edukacyjnych, które obejmują w szczególności:
- narzędzia i materiały niezbędne do zrealizowania usługi,
- licencjonowane oprogramowanie,
- przeprowadzenie szkolenia,
- materiały dydaktyczne,
- wydanie dokumentów potwierdzających uzyskane kwalifikacje.
- Opłata za usługę edukacyjną wnoszona jest jednorazowo, nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia.
- Opłata wnoszona jest na rachunek bankowy wskazany przez Profi Biznes Group.
- Za datę dokonania opłaty uważa się datę uznania rachunku bankowego.
- Wniesienie wymaganej opłaty jest warunkiem uczestnictwa w usłudze edukacyjnej.
- W przypadku rezygnacji z usługi edukacyjnej przed jej rozpoczęciem, wniesiona opłata zostaje zwrócona w całości.
- Rezygnacja w trakcie trwania usługi edukacyjnej skutkuje utratą wniesionej opłaty.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściciel Profi Biznes Group może zwrócić wniesioną opłatę, o której mowa w ust. 8. Właściciel podejmuje decyzję w zależności od okoliczności i zdarzeń losowych.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dokumencie, decyzję podejmuje właściciel Profi Biznes Group.
§ 12
Reklamacja usługi edukacyjnej
- Każdy uczestnik szkolenia ma prawo wniesienia reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi edukacyjnej, w szczególności:
- świadczenia usługi edukacyjnej w zakresie merytorycznym, metodycznym lub organizacyjnym w sposób niezgodny z postanowieniami Umowy, niedotrzymania z winy Wykonawcy określonego w Umowie terminu realizacji usługi.
- Reklamacja powinna zostać zgłoszona osobiście, wtedy to zostanie spisana przez pracownika biura lub w formie pisemnej, listem poleconym, fax’em, e-mail’em.
- Reklamacja musi zawierać szczegółowy opis zakresu niezgodności lub inne okoliczności ją uzasadniające.
- Zgłoszenie reklamacyjne należy złożyć w biurze Profi Biznes Group Sylwia Majewska, al. Piastów 75/3, 70-326 Szczecin.
- Termin składania reklamacji wynosi 14 dni roboczych, licząc od dnia w którym usługa została wykonana lub miała być wykonana.
- Zgłoszenie musi zawierać:
- dane szkolonego
- szkolenie oraz termin, którego dotyczy reklamacja
- powód reklamacji
- opis zagadnienia reklamowanego
- Usługodawca rozpatruje reklamację w terminie 14 dni roboczych, licząc od dnia jej wniesienia. Jeśli reklamacja w tym czasie nie może zostać rozpatrzona, Usługodawca powiadamia reklamującego na piśmie o przyczynach opóźnienia i przewidywanym terminie rozpatrzenia reklamacji.
- Oceny zasadności reklamacji dokonuje właściciel firmy po sprawdzeniu realizacji usługi zgodnie
z przyjętymi standardami i procedurami obowiązującymi w firmie oraz rozmowie z trenerem prowadzącym szkolenie. - W przypadku stwierdzenia zasadności wniesionej reklamacji uczestnikowi przysługuje:
- częściowy lub całkowity zwrot kosztów usługi edukacyjnej,
- możliwość ponownego uczestnictwa w kursie o tym samym zakresie w najbliższym możliwym terminie
- Naruszenie warunków postępowania reklamacyjnego skutkuje nieważnością wniesionej reklamacji.
- Każda reklamacja podlega rejestracji w księdze reklamacji i służy do oceny działania firmy dokonywanej corocznie przez właściciela.
§ 13
Wystąpienie nieprzewidzianych okoliczności uniemożliwiających przeprowadzenie szkolenia
- W przypadku, gdy trener wyznaczony do realizacji szkolenia nie może wykonać usługi
w wyznaczonym terminie zgłasza ten fakt do biura firmy lub koordynatora organizacyjnego
(w przypadku szkoleń trwających powyżej 16 h), którzy kontaktują się z Klientem i proponują zmianę trenera (Klientowi przedstawiana jest notka trenerska nowego trenera) lub ustalenie nowego terminu szkolenia z pierwotnie wyznaczonym trenerem.
- W przypadku zaistnienia sytuacji dotyczącej braku możliwości organizacji szkolenia z powodu braku dostępności sali szkoleniowej na skutek wystąpienia zdarzenia losowego trener, który znajduje się na miejscu informuje o tym fakcie biuro firmy/koordynatora merytorycznego szkolenia (w przypadku szkoleń trwających powyżej 16 h). Biuro firmy lub odpowiednio koordynator merytoryczny podejmują próbę znalezienia sali rezerwowej, w której mogłyby zostać zorganizowane zajęcia. Jeżeli sala rezerwowa nie zostanie znaleziona w ciągu 30 minut od zgłoszenia problemu szkolenie jest odwoływane i ustala się nowy termin szkolenia.
§ 14
Zarządzanie jakością usług edukacyjnych
- Profi Biznes Group w celu zapewnienia wysokiej jakości oferowanych szkoleń wdrożyło politykę zarządzania jakością usług edukacyjnych, która obejmuje w szczególności:
- spójną koncepcję działania oraz kierunki rozwoju Profi Biznes Group,
- określenie podziału odpowiedzialności i kompetencji poszczególnych pracowników,
- mechanizmy ułatwiające komunikację pomiędzy pracownikami,
- systemowe rozwiązania zapewniające wysoką jakość usług edukacyjnych,
- upowszechnianie wiedzy o dobrych praktykach.
- Kierownictwo Profi Biznes Group zapewnia, że przyjęta polityka jakości, o której mowa w ust.1:
- jest odpowiednia do celów i działań przewidzianych w działalności Profi Biznes Group,
- zawiera zobowiązanie do spełnienia wymagań i ciągłego doskonalenia skuteczności systemu zarządzania jakością,
- jest czytelna i zrozumiała dla całej społeczności Profi Biznes Group.
- Polityka zarządzania jakością usług edukacyjnych jest upowszechniana w Profi Biznes Group, poprzez:
- dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących szeroko rozumianej jakości,
- informowanie o indywidualnych zadaniach, odpowiedzialności i uprawnieniach pracowników,
- przedstawianie przez właściciela Profi Biznes Group pracownikom, w jaki sposób zarządzanie jakością usług edukacyjnych wpływa na poprawę świadczonych usług.
- Profi Biznes Group na bieżąco informuje o stosowanych tzw. dobrych praktykach, w celu zapewnienia wysokiej jakości oferowanych usług edukacyjnych.
- Oferowane usługi edukacyjne są zgodne z obowiązującymi normami prawnymi.
§ 15
Przepisy końcowe
- Postanowienia niniejszego dokumentu wprowadza się na czas nieokreślony, z możliwością dokonywania zmian uwarunkowanych wprowadzaniem nowelizacji aktów prawnych
i wykonawczych. - W sprawach nieuregulowanych decyzję podejmuje właściciel Profi Biznes Group.